Antrenamentul cu greutăți: cât este de indicat femeilor? 

Femeile cred că doar exercițiile cardio ori stretching le pot ajuta să slăbească, aşa că stau departe de antrenamentele cu greutăți de teamă să nu le crească masa musculară. Majoritatea asociază acest tip de antrenament cu unul dedicat exclusiv bărbaților.

În realitate, situația stă exact invers. Antrenamentele cu greutăți sunt indicate atât bărbaților, cât și femeilor. Ba mai mult, reprezintă cea mai eficientă metodă de ardere a grăsimilor și de a slăbi.

Specialiștii includ acest tip de exerciții în circuitele specifice antrenamentelor de slăbit și subliniază importanța acestora în procesul de remodelare corporală, indiferent de sexe.

“Antrenamentul cu greutăți remodelează frumos silueta, tonifiază și alungește musculatura, în funcție de tipul de exercițiu urmat și de greutatea cu care lucrăm. Arde suficient de multă grăsime pentru rezultate optime. Este indicat ca doamnele și domnișoarele să înceapă cu exerciții pe baza greutății corpului și să avanseze, dacă lucrează pe cont propriu, cu greutăți adecvate. Noi includem stații de acest tip în circuitele de grup de la Bodyshape, pentru a avea cele mai rapide și mai bune rezultate în slăbit și definire musculară”, declară Flavius Ursachi, Head Coach la Bodyshape Transformation Center.

Antrenamentul cu greutăți: cum ajută

Iată cum acţionează antrenamentele cu greutăți ă în procesul de slăbire și remodelare corporală, atât în cazul bărbaților, cât și al femeilor.

„Există o temere cu care ne confruntăm destul de des, vis-a-vis de mersul la sală, aceea de a NU ne mări musculatura într-un mod exagerat. “Îmi va creşte masa musculară în exces dacă ridic greutăţi? Îmi pierd feminitatea?”, “Dacă măresc intensitatea exerciţiilor, mă ajuta acest tip de antrenament să-mi definesc forma corpului sau dimpotrivă, mă “împinge” către un aspect masculin?” –  sunt întrebări des întâlnite.

Antrenamentele cu greutăți sunt de importanță critică în adevăratul fitness. Fără acestea, mușchii tăi se vor atrofia în timp. Dacă nu lucrezi constant la dezvoltarea mușchilor, aceștia se vor slăbi și deforma.

Dacă ai 20 de ani sau peste, și nu faci mișcare pentru a-ți construi și dezvolta musculatura, categoric mușchii tăi se vor atrofia. Și asta pentru că începând cu vârsta de 20 de ani, fiecare decadă de vârstă este expusă unui proces natural de pierdere a masei musculare.

Iată doar câteva dintre beneficiile antrenamentului cu greutăți:

  • Stopează procesul de pierdere a masei musculare și îl începe pe cel de reconstrucție musculară
  • Te ajută să te miști cu mai multă ușurință – de la căratul cumpărăturilor, la rearanjarea mobilei în casă
  • Dă o postură frumoasă și un aspect fizic plăcut
  • Crește densitatea osoasă, întărind și oferind fermitate tuturor oaselor corpului
  • Îmbunătățește echilibrul și coordonarea
  • Previne erodarea cartilagiilor, astfel încăt să nu mai simți durere în timpul mișcărilor de fiecare zi.
  • Dezvoltă mușchii ce vor arde mai multe calorii, chiar și în timpul în care te odihnești.
  • Scade tensiunea arterială, făcându-ți inima mai puternică
  • Întărește metabolismul.
  • Scade nivelul zahărului în sânge, ceea ce ajută la prevenirea rezistenței la insulină (precursorul diabetului)
  • Îți îmbunătățește performanțele sportive: cu cât mușchii devin mai puternici, cu atât crește rezistența ta la efort.
  • Îți oferă o stare generală de bine și de rezistență. Dacă ești puternic, te simți puternic.
  • Te face un atlet mai bun: nu există substitut pentru putere!
  • Previne aspectul de corp fragil, “slab cu burtă”.
  • Crește nivelul energiei. Cu cât ai mai multi mușchi – și bine dezvoltați – cu atât depui mai puțin efort în activitățile tale și te simți mai energic.
  • În timp, te protejează de posibilele căzături sau fracturi. Dacă procesul de îmbătrânire vine împreună cu: densitate osoasă bună, musculatură puternică și echilibru, riscul de rănire se diminuează simțitor.
  • Arderile vor crește cu până la 22% mai mult decât în urma unui antrenament de tip aerobic (prin arderi definim grăsimea și caloriile pe care corpul tău le arde în primele ore, imediat după un antrenament)”, menționează Flavius Ursachi.

Cât contează alergatul în parc

Alergatul în parc sau oricare altă formă de exercițiu aerobic nu înlocuiește antrenamentul cu greutăți.

„Alergatul o oră prin parc sau pe banda de alergare nu te vor solicita în aceeași măsură, dar nici nu-ți vor aduce pe termen lung rezultatele dorite.

Este nevoie de ambele antrenamente, cardio și greutăți, pentru un rezultat optim.

Dacă te focusezi pe exerciții de tip cardio sau aerobic, și excluzi antrenamentul cu greutăți, îți poți transforma corpul într-unul cu aspect fragil, de “slab cu burtă”. Adică o persoană care pe dinafară arată slabă și “fit”, însă în interior există un dezechilibru ce crește riscul îmbolnăvirii.

Dacă ești în proces de slăbire prin dietă și exercițiu fizic, însă acesta din urmă nu cuprinde și antrenamentul cu greutăți, nu vei pierde doar din grăsime, ci și din mușchi. Corpul tău va arde caloriile atât prin țesutul muscular, cât și prin țesutul adipos. Pe măsură ce ți se subțiază mușchii, vei pierde o importantă sursă de energie, te vei simți slăbit și corpul tău nu va mai fi la fel de armonios conturat.

Mai mult decât atât, pe măsură ce pierzi din mușchi, oasele tale vor deveni din ce în ce mai slăbite, mai lipsite de rezistență. Și asta deoarece nu vor mai fi atât de solicitate. Iar oasele lipsite de rezistență sunt precursorul osteoporozei.

Grăsimea ascunsă reprezintă totodată un risc pentru persoanele de tip “slab cu burtă”. Grăsimea viscerală este cea mai periculoasă, deoarece ea se acumulează în jurul organelor ca pancreasul, inima sau ficatul, eliberând hormoni și alte secreții ce conduc ulterior la diferite boli.

Antrenamentul cu greutăți poate reduce volumul de grăsime viscerală din corp și previne formarea acesteia din jurul organelor interne”, explică Flavius Ursachi, Head Coach la Bodyshape Transformation Center.