Exclusiv! Postul negru: cât trebuie ţinut, avantaje şi dezavantaje

Postul Paştelui durează patruzeci de zile şi reprezintă perioada aceea din an în care ne pregătim, atât sufleteşte, cât şi trupeşte, pentru cea mai mare sărbătoare a creştinismului, Învierea Domnului. Se recomandă un post la nivel spiritual, dar e necesară şi o alimentaţie restrictivă, prin privarea de proteine animale.

“Susţin postul tradiţional, în care miercurea şi vinerea nu consumăm proteine animale. Celor care pot ţine toată perioada postului le recomand o alimentaţie echilibrată, evitarea produselor comercializate de post, bogate în E-uri şi aditivi alimentari. Stilul de viaţă modern ne împiedică, uneori, să respectăm un regimul alimentar adecvat. Trebuie să ştim că această perioadă are un rol mult mai important asupra sufletului’’, precizează nutriţionistul Florin Ioan Bălănică pentru Fresh News.

Postul negru: etapa pregătitoare

În general, cei care doresc să ţină post negru trebuie să urmeze o etapă de pregătire. “În zilele premergătoare se consumă mai puţine alimente, sunt de preferat lichidele sub forma sucurilor, supelor, iar ora cinei este devansată cu câteva ore.

În prima zi din postul total, nivelul zahărului din sânge scade sub 70mg/dl şi sunt eliberate rezervele de glicogen hepatic, pentru a readuce nivelul normal de glucoză. Această rezervă este suficientă pentru o jumătate de zi. Ulterior, organismul îşi încetineşte arderile, pentru a conserva energia. Mai târziu se eliberează rezerva de glicogen muscular şi apare astfel o oarecare slăbiciune. Pentru cei care reuşesc, postul negru trebuie să ţină cel putin trei zile, asta pentru a trece de faza de cetoză, cea în care grăsimile se descompun pentru a produce glucoza’’, adaugă nutriţionistul Florin Ioan Bălănică pentru FreshNews.

Postul negru: efecte şi beneficii

Postul negru reprezintă un şoc pentru organism. “Această etapă se traduce prin secreţia hormonilor de stres în interiorul organismului. Persoana nu este simptomatică, dar, în timp, abstinenţa (cauzată de lipsa alimentaţiei) duce la hiperinsulinemie şi atrage după sine îngrăşarea şi predispune la apariţia unor boli precum cele cardiovasculare, digestive, mintale, tulburări psihice, menstruale”.

Postul negru de 24 de ore are şi beneficii:

  • creşte sensebilitatea la insulină;
  • ameliorează sănătatea cardiovasculară şi cerebrovasculară;
  • scade riscul de osteoartrită;
  • nu provoacă demineralizare şi nu afectează negativ performanţele osoase. ”Acest tip de post nu este indicat copiilor, femeilor însărcinate şi celor care alăptează”, adaugă specialistul.